Pusztavár romja

tudnivalók a várról:

A XIV. század második felében építtette a falu akkori birtokosa, a Csirke-család. A XV. század folyamán a Debrői-család birtokolta, és ekkor foglalta el Giskra huszita vezér, akitől a vár sorsára nézve végezetes harcok árán Mátyás király vette vissza. A vár a harcok során elpusztult és többé már nem építették újjá. A Pusztavár elnevezés erre a hosszú romos időszakra utal.
Az erődítmény téglalap alaprajzú volt és a két végén egy-egy körbástya erősítette.
A monda szerint a hegyvidék többi várához hasonlóan föld alatti alagút kötötte össze a sárospataki várral.

Túra a Pusztavárba:

az útvonal részletes leírása:

A Pusztavár hegy tetején található a középkori nevén is ismert Solymos vár. A közel 4 km-es túra során 250 métert mászunk fölfelé a csúcsig. Aki egyszer feljut ide, örök élmény marad számára a fantasztikusan szép panoráma.

Komlóskára érkezve a Sólyomvár-lak előtti buszmegállótól indulhatunk, de javasoljuk a túra megkezdése előtt letölteni a Play áruházból a "Komlóska tanösvény" alkalmazást, valamint a geogo.hu oldalon megtekinteni a várhoz vezető túra adatait is.

A vártúrára indulhatunk a Sólyomvár-lak udvarán keresztül is, a kis fahídon át az állatsimogatóig. A buszmegállótól jobbra pedig a patakon keresztül a kis fahídon a drótkerítéshez érkezhetnek. A kerítést a vadak miatt építettük, mert sok kárt okoztak, ezért ha kinyitják a kapukat, ugyanúgy zárják is vissza őket, bármely úton is haladnak. Az állatsimogató mellett is van kerítés és villanypásztor is. Azokat is kiakaszthatják, de szintén kérjük visszaakasztani a kampókat. A simogató jobb oldala mellett vezet föl az ösvény a hegynek. Az első 100 méter igen meredek, de a szórt köves úttól már enyhébb lesz a part. A kövesúton is haladjunk át egyenesen tovább, itt már láthatóak a túrajelzések a fehér alapon L betű, a Rákóczi Túra útvonal rom jelzése. Ez egyenesen a várba visz. Ezt az utat azoknak javasoljuk, akik a nehéz sziklás terepet kihagynák, illetve akkor is ezt az utat javasoljuk, ha nedves a talaj, mert a sziklák csúszósak. A köves úttól felfelé haladva kb. 100 méterre a rét közepén választhatunk, hogy merre haladunk. Ha egyenesen, akkor a romjelzést követve a földúton a hegygerincre érünk, majd az út bevisz a várba. A rét közepén jobbra fordulva a fehér alapon piros T jelzést kövessük, ez a Komlóskai Természetvédelmi és Erdészeti "Telér" Tanösvény jele és útvonala. A fák között haladva hamarosan jobbra lefelé látunk egy kis rétet, erre haladjunk. Itt található a Rákóczi-forrás, és a tanösvény 8. állomása. A forrás vize iható, tiszta. A kis réten, ha megpihennek, a hatalmas bükkfák alatt induljanak el felfelé. Először a növendékerdőbe érünk, majd nagy hagyásfa mellett haladunk el. Ez a szakasz is meredek. Kiérve a sűrű fiatalosból szép kilátás nyílik a falura. Kövessük tovább a T jelzést, és hamarosan a sziklás részekhez érünk. A 9. állomás, a törmeléklejtős erdő következik. Tovább haladva kicsit jobbra majd az ösvény hegynek fordul a sziklatornyok felé. A sziklatornyok alatt félelmetes érzés elhaladni. Innentől kezdődik egy újabb, de egyben az utolsó nagy kaptató. Itt nem szégyen akár négykézláb is felkapaszkodni. Segítsünk a kisebbeknek és vigyázzunk egymásra! Ne menjünk le az ösvényről a sziklák szélére, ne görgessük le a köveket! A kilátópont kárpótol bennünket minden fáradozásért. Amikor szusszantunk és kigyönyörködtük magunkat, induljunk el jobbra, mert lesz még ennél is szebb. Hamarosan a középkori várfalak alatt haladunk el. A falszakasz végén van a bejárat a várba. 11. állomás. Jobbra haladva a déli toronyba jutunk. Ez a legszebb kilátópont az egész környéken. Északra lent a Komlóskai-medence a faluval és fölötte a zempléni hegyekkel. Nyugatra van Erdőhorváti. Délre található a tokaji hegy. A két déli hegycsúcs között tiszta időben jól láthatjuk Nyíregyházát is. A körtoronytól délre egy másik megerősített falszakaszt találunk. A vár Komlóska felőli részén is van egy kör alakú torony. Ebben a toronyban informatikai eszközök vannak, mely az internetet biztosítja a komlóskaiaknak, és a napelemek, melyek az áramellátást biztosítják. Kérjük, ezeket az eszközöket ne tegyék tönkre. Kamera figyeli ezt a részt, ezért sem ajánlatos itt rosszalkodni. A sziklák között lefelé menet haladjunk a földúton, ami eléggé köves és görgeteges. Vigyázzunk a lábunkra. A nyeregbe érve egy kis rétet találunk és egy beerdősülő kaszálót, 12. állomás. A nagy fák között lefelé haladva a rétre érkezünk. Ugyanott ereszkedünk le, ahol felfelé is jöttünk. Az állatsimogató mellett ismét villanypásztor és kerítés. Ha kinyitottuk zárjuk is vissza. Eszter csacsi ott szokott legelészni, szereti, ha megsimogatják. A Sólyomvár-lakban van mód a frissítőre és az étkezésre, de ajánlott előre leegyeztetni és megrendelni a külsős vendégeknek. A faluban még az önkormányzat által fenntartott óvodában is van étkezési lehetőség, de csak bejelentkezés alapján. A menza is nagyon ízletes és olcsó is. Történelmi, földrajzi ismeretek mellett a gyógynövényekkel is megismerkedhetnek.

Az izgalmasabb változata ennek a túrának az éjszakai túra, melyet csak vezetővel javaslunk a csoportoknak teljesíteni.

Komlóska egy jó hely!
Jöjjenek és győződjenek meg személyesen ezekről a szépségekről, mert az élményért nem kell messzire menni.